Młody |
SpoX Ziomuś |
|
|
Dołączył: 18 Lut 2006 |
Posty: 136 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Stargard Szczeciński |
|
|
 |
 |
 |
|
DANE TECHNICZNO UŻYTKOWE
Ciężki samochód ratownictwa drogowego zwany dalej SCRD zbudowany jest na podwoziu VOLVO typ FL 10 6x6. Wyposażony jest w silnik z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza. Jego moc znamionowa wynosi 265 kW przy 2100 obr./min. Mechaniczna skrzynia biegów wyposażona jest w 12 biegów plus 2 pełzające plus 4 wsteczne. Zawieszenie przednie zależne, stabilizowane, resory piórowe ,drążki reakcyjne amortyzatory teleskopowe, blokada zawieszenia przy pomocy czterech siłowników hydraulicznych. Hamulce pneumatyczne dwuobwodowe, bębnowe z ABS. Wspomaganie hydrauliczne układu kierowniczego.
Kabina kierowcy dwumiejscowa, odchylana hydraulicznie, fotel kierowcy z zawieszeniem pneumatycznym umożliwiającym dostosowanie do wzrostu i wagi kierującego pojazdem.
Nadwozie składa się z dwóch skrzyń wykonanych z blachy stalowej zawieszonych na poprzeczkach ramy. Każda skrzynia podzielona jest na cztery przedziały sprzętowe zamykane drzwiami otwieranymi na bok oraz klapami podnoszonymi do góry. Drzwi i klapy zamykane są zamkiem centralnym uruchamianym z kabiny kierowcy - istnieje sygnalizacja świetlna otwarcia zamka skrytek. Skrytki są oświetlone. Na narożach skrzyń sprzętowych zainstalowane są reflektory oświetlające pole pracy.
DANE OGÓLNE
1/ Rodzaj pojazdu - ciężki samochód ratownictwa drogowego - SCRD
2/ Marka - VOLVO FL 1 OH 6x6 360
3/ Rodzaj nadwozia - nadwozie ratownictwa drogowego EPL 30-12 A
4/ Długość - 8805 cm
5/ Szerokość - 2500 cm
6/ Wysokość - 2670 cm
7/ Masa własna pojazdu - 22 500 kg
8/ Dopuszczalna masa całkowita pojazdu 33 500 kg.
9/ Silnik VOLVO D 10 A 360 Turbo Intercooler
10/ Moc silnika 265 kW ( 360 KM)
11/ Napęd 6x6
12/ Blokady
a/ oś przednia
b/ tylny most
13/ Układ kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym
14/ Układ hamulcowy-dwuobwodowy, pneumatyczny, bębnowy ABS
15/ Hamulec postojowy- mechaniczny z siłownikiem sprężynowym działa na przednie i tylne koła.
SCRD wyposażony jest w urządzenia specjalne o napędzie hydraulicznym:
1. Żuraw hydrauliczny
Zamontowany za kabiną kierowcy, sterowany z dwóch pulpitów umieszczonych po obu stronach pojazdu. Maksymalny udźwig żurawia - 3,06 t , maksymalny wysięg - 8,75,m. Składa się z podstawy, wahliwego ramienia podstawy, podpór, kolumny obrotowej, członu podstawowego wysięgnika i wysięgnika z trzema członami wysuwu. Ruch obrotowy realizowany jest przez cylindry obrotu, których przemieszczające się tłoczysko z naciętym uzębieniem (listwa zębata) wprawia w ruch obrotowy poprzez wieniec zębaty słup wysięgnika. Maksymalny kąt obrotu żurawia wynosi 385° W płaszczyźnie pionowej ruch jest realizowany w zakresie od -90° do +70° licząc od poziomu.
Podstawowe dane techniczne:
1/ Wysięg maksymalny - 8,75 m
2/ Maksymalny udźwig - 3,06,t
3/ Maksymalny udźwig przy maksymalnym wysunięciu - 1330 kg
4/ Wysokość - 2300 rnm
5/ Szerokość - 2400 mm
6/ Ciężar - 2000 kg
7/Maksymalny nacisk na podporę 8,0 t
Żuraw przed przeciążeniem zabezpiecza ogranicznik momentu obciążenia.
2. Wysięgnik holowniczy z ramieniem
Umiejscowiony z tyłu pojazdu jak sama nazwa wskazuje przeznaczony jest do holowania uszkodzonych pojazdów. Wykonany jako konstrukcja stalowa z blachy stalowej o grubości od 10 do 20 mm.
Składa się z następujących elementów /zespołów
a/ członu stałego
b/ dwóch członów wysuwnych
c/ uchylnych klap oporowych
d/ zespołów siłowników wysuwu i roboczych.
Człon wysuwny posiada głowicę z dwoma łożyskami na którą montuje się trawersę. Wysięgnik sterowany jest z pulpitu zainstalowanego w tylnym schowku z prawej strony lub z kabiny sterowniczej. Maksymalne obciążenie trawersy ograniczone jest dopuszczalnym naciskami tylnej i środkowej osi pojazdu i wynosi 6500 kg. Zakres wysuwa - 2250 do 3850 mm.
Parametry wysięgnika holowniczego - obciążenia
maksymalny udźwig -w głowicy trawersy wysięgnika 30 T- wysuw 1400 mm
wysuw - 2200 mm - udźwig - 12000 kg
wysuw - 1800 mm - udźwig - 21000 kg (w głowicy)
wysuw - 2800 mm - udźwig - 8300 kg
wysuw - 3000 mm - udźwig - 7500 kg (w głowicy)
wysuw - 3800 mm - udźwig - 5500 kg
dopuszczalne obciążenia ze względu na dopuszczalne obciążenie tylnego zawieszenia:
wysuw l 450 mm udźwig - 7050 kg / głowica
wysuw 1850 mm udźwig - 6750 kg / głowica
wysuw 3050 mm udźwig - 5950 kg / głowica
Przy większych wysunięciach zalecane włączanie blokad tylnego zawieszenia.
SCRD wyposażony jest również w dwie przyciągarki:
a/ główną-zamocowaną w przedniej części ramienia wysięgnika holowniczego na specjalnym loża, sterowana z pulpitu umieszczonego w schowku tylnym lub z kabiny kierowcy.
Maksymalna siła uciągu - 200 kN długość liny - 40 m.
b/ pomocnicza - zamocowanie i sterownie jak głównej. Maksymalna siła uciągu - 130 kN, długość liny - 40 m
Przyciągarki:
Główna
Producent: RAMSEY WINCH COMPANY USA
Typ RPH 5400T - 170
Napęd HYDRAULICZNY
Lina: średnica / długość: 22mm/40mb
Maksymalna siła uciągu 200 kN
Masa 390 kg
Pomocnicza
Producent: RAMSEY WINCH COMPANY USA
Typ RPH 3000 - T 117
Napęd HYDRAULICZNY
Lina: średnica / długość: 19mm/40mb
Maksymalna siła uciągu 130 kN
Masa 220 kg
Ostrogi tylne:
Wykonane jako słupy pionowe o przekroju kwadratowym ,zakończone uzębionymi łopatami wzmocnionymi żebrami. Wysuwane za pomocą siłowników hydraulicznych. Skok ostrogi wynosi 750 mm. Zastosowanie ich jest konieczne przy pracy wciągarek i wysięgnika Holowniczego.
Ponadto SCRD wyposażone jest:
a/ zespół ostrzegawczo - oświetleniowy-zainstalowany na dachu kabiny kierowcy. Umożliwia on wysyłanie sygnałów:
- ostrzegawczo świetlnych
- dźwiękowych
- dźwiękowych alarmowych dla pojazdów uprzywilejowanych
- komunikatów słownych
- komunikatów słownych przekazywanych przez radiostację połączoną z urządzeniem ZURA
b/ zespól ciągłego doładowywania przenośnych lamp ostrzegawczych i latarek
c/ sygnalizacja zbyt niskiego poziomu oleju hydraulicznego w zbiorniku
d/ układ sygnalizacji gotowości do pracy wysięgnika holowniczego.
e/ układ awaryjnego wyłączania sterowania układem hydraulicznym w ekstremalnych sytuacjach
f/ zdalne -kablowe sterownie ruchami roboczymi wysięgnika holowniczego i przyciągarkami
g/ zdalne radiowe sterownia przyciągarkami.
h/ układ awaryjnego rozruchu 12/24 V
Wyposażenie specjalne SCRD
Najważniejszym w zależności od przeznaczenia pojazdu - ciężkie ratownictwo drogowe jest wyposażenie schowka nr 2, elementy wyposażenia wysięgnika holowniczego oraz wyposażenie schowka nr 7 i 8.
Schowek nr 2
- są tam w zależności od sytuacji: wsporniki pod końcówkę resora, wsporniki pod oś lub belkę, wspornik pod łańcuch, belka mocowania naczepy zblocza
Schowek nr 7
- piła do cięcia stali i betonu Partner, Pompa ZPH1 do podnośnika hydraulicznego, podnośniki hydrauliczne 50, 100, 250 kN. (0,5; 1; 2,5 T)
Schowek nr 8
- pompa GS2T agregat hydrauliczny, nożyce LS 2OOB-340kN, rozpieracz LSP 40B, rozpieracz LZR 121300 (12T) rozpieracz LTR 6/570 - 6T, przecinacz pedałów LSM3
schowek nr 1 schowek nr 2 schowek nr 7 schowek nr 8
Ponadto w skrytkach znajduje się wiele różnorakiego sprzętu pomocniczego przydatnego do usuwania skutków wypadków drogowych. począwszy od piły spalinowej do cięcia drzewa STIHL, młotków kończąc na miotłach. |
|